Choroby naczyń: terapia chirurgiczna i interwencyjna

Choroby naczyń to doskonała, najnowocześniejsza dyskusja na temat patofizjologii, diagnostyki i leczenia chorób naczyniowych. Autorzy współpracujący reprezentują wielu liderów w chirurgii naczyniowej i obrazowaniu naczyń, przy czym ten drugi obszar jest często słabo reprezentowany w standardowych podręcznikach chirurgii naczyniowej. W dwutomowym podręczniku omawia się ogólne sposoby leczenia chorób naczyniowych, ale nie koncentruje się na konkretnych technikach, a większość rozdziałów nie zawiera ilustracji technik operacyjnych. Dyskusje na temat patofizjologii chorób tętniczych i żylnych są doskonałe, obejmując bieżące badania i dane kliniczne. Nacisk na stosowanie wiedzy o fizjologii chorób tętniczych i żylnych do praktyki klinicznej jest główną siłą książki. Zwięzłe fragmenty dotyczące anatomii i fizjologii układu żylnego oraz patofizjologii zakrzepicy żył głębokich zawierają doskonałe referencje.
Drobna sekcja dotycząca technik diagnostycznych w naprawie naczyń stanowi ważny wkład. Dyskusje te zawierają zwięzłe, klinicznie przydatne informacje na temat mnóstwa technik dostępnych do diagnostyki i monitorowania chorób naczyniowych. Szczególnie ważna jest sekcja E. Kent a Yucela dotycząca angiografii rezonansu magnetycznego, najbardziej zaawansowanej nieinwazyjnej techniki obrazowania.
Obszerne omówienie niedokrwienia kończyny miażdżycowej i nie miażdżycowej ma nieco ograniczony obraz urazu naczyniowego. Sekcja dotycząca urazu naczyniowego, choć doskonała, nie dostarcza wielu istotnych informacji na temat patofizjologii urazów naczyniowych, wzorców uszkodzenia naczyń, klinicznie istotnych pominiętych urazów lub technik operacyjnych stosowanych u pacjentów z urazem naczyniowym.
Dyskusje na temat przewlekłej choroby tętnic obejmują wszystkie aspekty obwodowej choroby naczyń krwionośnych, ale są nieco ograniczone w obszarach wydłużonych obwodowych odnóg ratunkowych do łuku lub gałęzi pedału. Byłoby korzystne, biorąc pod uwagę ciągłe kontrowersje, dostarczenie bardziej szczegółowych informacji na temat technik naprawy naczyń krwionośnych oraz wskazań i wyników tych procedur. Rozdziały dotyczące leczenia tętniaków tętniczych są doskonałe, szczególnie w sekcjach dotyczących obrazowania i leczenia klinicznego tętniaków.
Tom 2 obejmuje pozasocznicową chorobę tętniczą, nadciśnienie naczyniowo-nerkowe, trzewne zaburzenia tętnicze, zaburzenia żylne, dostęp do tętniczo-żylny, przetoki tętniczo-żylne i wady rozwojowe oraz powikłania terapii. Obszerna i zwięzła sekcja dotycząca nadciśnienia tętniczego nerki podkreśla jedną z głównych zalet podręcznika: problemowe dyskusje na temat inwazyjnych i nieinwazyjnych technik obrazowania. Ostatnia część, dotycząca powikłań terapii, jest niezwykle obszerna i ma dużą wartość dla klinicysty. Podkreśla nie tylko komplikacje chirurgiczne, ale także terapie interwencyjne, coraz większy problem w opiece nad pacjentami z chorobą naczyniową. Ważna część dotycząca powikłań choroby mózgu, nerek i splanchnic przedstawia trudne obszary diagnozy i terapii dla praktykujących klinicystów.
Ten podręcznik składa się z dwóch tomów, ale jest dobrze zorganizowany i umożliwia czytelnikowi łatwy dostęp do określonych tematów Listy referencyjne są doskonałe i zawierają wiele aktualnych artykułów, a nie tylko rękopisy historyczne. Choroby naczyń stanowią cenne kliniczne odniesienie dla wszystkich zaangażowanych w opiekę nad pacjentami z zaburzeniami naczyniowymi.
Susan Briggs, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114

[przypisy: laminektomia, badanie rf cena, srebrna woda ]