Niskie stężenia tyreotropiny w surowicy jako czynnik ryzyka migotania przedsionków u osób starszych ad 5

W naszym badaniu stwierdziliśmy, że niskie stężenie tyreotropiny w surowicy (. 0,1 mU na litr) u osób w wieku 60 lat lub starszych było niezależnym czynnikiem ryzyka migotania przedsionków. W poprzednich badaniach częstość występowania migotania przedsionków w momencie rozpoznania jawnej nadczynności tarczycy wahała się od 2 do 30% 22-25; Częstość występowania jest większa wśród pacjentów w wieku powyżej 60 lat niż wśród młodszych pacjentów23-28. W niewielu badaniach zbadano jednak związek między niskimi stężeniami tyreotropiny w surowicy a późniejszym rozwojem migotania przedsionków. W jednym badaniu, opartym na próbkach surowicy pobranych z centralnego laboratorium referencyjnego, migotanie przedsionków rozwinęło się u 3 z 32 pacjentów z subkliniczną nadczynnością tarczycy w ciągu dwóch lat obserwacji, w porównaniu z żadnym z 35 pacjentów z prawidłowym stężeniem tyreotropiny w surowicy27. W innym badaniu wystąpiło zwiększone ryzyko nieokreślonej choroby niedokrwiennej serca u hospitalizowanych pacjentów przyjmujących tyroksynę, ale ryzyko to nie było związane ze stężeniem tyreotropiny w surowicy i było istotne tylko u pacjentów w wieku poniżej 65 lat29. Nasze odkrycie, że niskie stężenie tyreotropiny w surowicy było czynnikiem ryzyka wystąpienia migotania przedsionków, było oparte na danych pochodzących z dużej, niewyselekcjonowanej, społecznościowej populacji osób starszych, obserwowanej przez okres do 10 lat.
Średnie stężenie tyroksyny w surowicy było wyższe u osób z niskimi stężeniami tyreotropiny w surowicy niż u osób z prawidłowymi stężeniami tyreotropiny w surowicy, chociaż w większości wartości mieściły się w prawidłowym zakresie. Nie stwierdzono związku między stężeniem tyroksyny w surowicy a późniejszym rozwojem migotania przedsionków – obserwacja ta prawdopodobnie wiązała się z dużą zmiennością stężenia tyroksyny w surowicy w populacji ogólnej oraz zmiennością wrażliwości serca na tyroksynę.
Około 10-15% pacjentów z jawną nadczynnością tarczycy z migotaniem przedsionków ma tętniczy stan zatorowy30,31. Dlatego ważna jest identyfikacja czynników ryzyka migotania przedsionków. Niskie stężenie tyreotropiny w surowicy – to jest subkliniczna nadczynność tarczycy – wydaje się być jednym z takich czynników. Wydzielanie tarczycy nie musi zbytnio wzrosnąć, jeśli w ogóle, aby wystąpiło migotanie przedsionków. Tylko u dwóch pacjentów w tym badaniu, którzy mieli niskie stężenie tyreotropiny w surowicy, a następnie migotanie przedsionków, wykazano również jawną nadczynność tarczycy w okresie obserwacji. Wykluczenie z analizy osób z historią nadczynności tarczycy lub osób przyjmujących hormon tarczycy w 15. badaniu miało niewielki wpływ na wyniki. Ogólnie rzecz biorąc, gdy występuje migotanie przedsionków, rzadko występuje tylko współistniejąca lub późniejsza jawna nadczynność tarczycy; częściej wiąże się z subkliniczną nadczynnością tarczycy, która może wystąpić spontanicznie lub w połączeniu z terapią hormonem tarczycy.
Osoby starsze o niskim stężeniu tyreotropiny w surowicy powinny być przestrzegane w celu wykrycia jawnej nadczynności tarczycy i migotania przedsionków32. Nie wiadomo, czy leczenie przeciwtarczycowe może zapobiegać migotaniu przedsionków u takich osób. Wśród osób, które otrzymują hormon tarczycy i mają niskie stężenia tyreotropiny w surowicy, ryzyko migotania przedsionków można zmniejszyć, unikając nadmiernie wysokich dawek.
Finansowanie i ujawnianie informacji
Obsługiwane częściowo przez Medical Research Service, Department of Veterans Affairs; przez dotacje z National Institute of Neurological Disorders and Stroke (2-R01-NS-17950-12), National Heart, Lung and Blood Institute (R01-HL40423-04) oraz Boots Pharmaceuticals; oraz umową (NO1-HC-38038) z National Heart, Lung and Blood Institute.
Author Affiliations
Z Medical and Medical Research Services, Boston Veterans Affairs Medical Center, Boston (CTS, AG, EB, PB); Sekcja Medycyny Prewencyjnej i Epidemiologii, Evans Memorial Department of Clinical Research (PAW) oraz Departamenty Neurologii (PAW), Matematyki (AJB, RBD) i Medycyny (CTS, EJB), Boston University, Boston; i Framingham Heart Study, Framingham, Mass (PAW, PWFW).
Zwróć się z prośbą o przedruk do Dr. Sawina w Boston Veterans Affairs Medical Center, 150 S. Huntington Ave., Boston, MA 02130.
[patrz też: srebrna woda, szpital tuchola kontakt, dapoxetine cena ]